Thursday, March 26, 2015

Як працювати над задачами за технологією укрупнення дидактичних одиниць (УДО). Продовження.

Як я розкриваю учням технологію складання взаємообернених задач.
На прикладі порівняння задачі на знаходження суми і задачі на знаходження невідомого доданка вводжу поняття про обернену задачу.
1.                          У Андрійка 4 зошити у клітинку і 3 зошити в лінію. Скільки всього зошитів у Андрійка?
4 + 3 = 7 (з.)
2.                          У Андрійка було 7 зошитів, з 4 у клітинку і інші – в лінію. Скільки у Андрійка зошитів в лінію?
7 – 4 = 3 (з.)
3.                          У Андрійка було 7 зошитів, 3 зошити у лінію, а решта – у клітинку. Скільки у Андрійка зошитів у клітинку?
7 – 3 = 4 (з.)
- Чим схожі ці задачі і чим вони відрізняються?
- Як склали другу і третю задачі з першої?

Учні зазначають, що спільним є те, що в обох задачах йде мова про одну і ту саму ситуацію: є зошити в лінію і клітинку, а відмінним є те, що в першій задачі відомо, скільки зошитів в клітинку і лінію і запитується, скільки всього зошитів у Андрійка. В другій задачі також відомо, скільки зошитів в клітинку, але невідомо, скільки зошитів в лінію, між тим сказано, скільки всього зошитів у Андрійка.
Виписуємо числа задачі в рядок і пояснюємо, що означає кожне число
4        3        7
А потім невідоме число і першої, і другої, і третьої задачі закриваємо запитанням і формулюємо задачі.

Пам’ятка
1.     Виписуємо числа задачі і пояснюємо кожне число.
2.     Замінюємо одне із даних чисел знаком питання.
3.     Складаємо задачу, в якій запитується про це значення.
-         Чим цікаві ці три задачі?
-         Як утворили другу і третю задачі з першої?
-         Скільки може бути обернених задач?
Розв’язок обернених задач розглядається, як перевірка вірності розв’язання задачі.

За технологією УДО використовуються всі коди, що несуть математичну інформацію: слово, малюнок (креслення), символ, число, модель, опорні схеми.
В процесі вивчення матеріалу вчителем разом з дітьми складаються в «опорні конспекти», записи, які в компактному вигляді містять основні теоретичні знання, зрозумілі кожній дитині.
Наприклад, при вивченні теми кратне порівняння чисел складається такий опорний конспект.


У скільки разів більше?                   На скільки більше?               

У скільки разів менше?                   На скільки менше?

No comments:

Post a Comment