Розв’язання практичних задач в процесі вивчення теми «Обчислення площі» можна перетворити дидактичну задачу в практичну.
Задача 1
Скільки метрів становитиме довжина і ширина прямокутника
площею 100м2.
Пропонуючи
її, ми ставили за мету спрямовувати кожного учня на пошук власного розв’язку,
щоб вони визначили деякі види прямокутників з цілочисельними розмірами. Основна
дидактична мета при роботі над цією задачею – звести загальну математичну
задачу до конкретного виду. В цьому випадку до задачі : «Знайти числа «а» і
«в», добуток яких дорівнює 100». Учні, знаючи таблицю множення і
залежність між компонентами й
результатом множення, самостійно знаходили множину пар таких чисел, заповнювали
таблицю.
Площа
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
а
|
1
|
2
|
4
|
5
|
10
|
20
|
25
|
50
|
100
|
в
|
100
|
50
|
25
|
20
|
10
|
5
|
4
|
2
|
1
|
Розглядаючи таблицю, учні називають усі 5 розв’язків
(1;100), (2;50), (4;25), (5;20), (10;10).
У зв’язку із
розглядом задач таких видів корисно
зупинитися і на питанні, як змінюється периметр прямокутника зі сталою площею.
Для цього складаємо таблицю, яка допомагає дітям встановити, що за такої умови
найменший периметр має квадрат.
Площа
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
а
|
1
|
2
|
4
|
5
|
10
|
20
|
25
|
50
|
100
|
в
|
100
|
50
|
25
|
20
|
10
|
5
|
4
|
2
|
1
|
Периметр
|
202
|
104
|
58
|
50
|
40
|
50
|
58
|
104
|
202
|
Акцентуємо увагу на тому, що серед прямокутників з
однаковою площею найменший периметр у квадрата, що ця властивість широко
використовується у побуті, на виробництві. Так, для спорудження будинків,
планування присадибних ділянок тощо, вибирають прямокутник,, щоб його периметр був найменшим при даній площі. Здебільшого
фундаменти будівель теж мають форму прямокутника, периметр якого близький до
квадрата.
Перетворюючі аналогічні задачі в практичні, можна
одержати, наприклад, таку: «Визначити в цілих числах довжину і ширину фундаменту
будинку прямокутної форми площею 100м2. Які розміри найдоцільніші?»
За складеною таблицею учні аналізували всі варіанти відповідей і, що досить
важливо з погляду практичної спрямованості, детально обґрунтували добір
найдоцільніших розмірів. Одночасно учні в ході бесіди приходять до висновку, що
не буває будинків завдовжки 100м і
завширшки 1м, як не підходять і розміри 50м та 2м.
No comments:
Post a Comment