Sunday, February 22, 2015

Як я використовую технологію "Укрупнення дидактичних одиниць у вивченні математики в початковій школі" ( концепція П.М.Ерднієва)

Кожна дитина приходить до школи, щоб добре вчитися. Але бажання вчитися не згасне лише тоді, коли учень успішно навчається.
За роки роботи вчителем початкових класів я шукала шляхи забезпечення успішного навчання дітей, думала, як виховати особистість, здатну до самоосвіти і саморозвитку, що вміє використовувати набуті знання і вміння для творчого розв’язання проблем, критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, прагне змінити на краще своє життя і життя своєї країни.
Забезпечити успішність навчання і розвивати зазначені якості у початковій школі мені допомагає методична система укрупнення дидактичних одиниць. В науковій літературі її називають «Живе джерело мислення і творчості».
Цю методику розробив Пюрвя Мучкаєвич Ерднієв, педагог, математик-методист, академік РАО, доктор педагогічних наук, професор, який починав свій науковий шлях учителем-практиком в початковій школі. В 50-70 роках він розробив систему укрупнення дидактичних одиниць (УДО).
Вона базується на багаторічних дослідженнях лауреата Нобелівської премії І.П.Павлова, на трудах великих фізіологів П.К.Анохіна, англійського вченого Шерингтонна.
УДО – це технологія навчання, яка забезпечує саморозвиток учнів завдяки активізації у них підсвідомих механізмів переробки інформації через зближення в часі і просторі мозку взаємодіючих компонентів цілісного уявлення.
УДО – це свідоме засвоєння знань через поєднання логічної і образної подачі одного змісту. Матеріал об’єднується ввеликі блоки. Поняття, відношення, операції зведені в пари, кожна з яких береться як одна укрупнена дидактична одиниця.
Розглянемо особливості методики математики за УДО.
Основний елемент методичної структури – «математична вправа». В роботі над математичною вправою (задачею) виділяються чотири послідовних взаємопов’язанних етапи:
а) складання математичної вправи;
б) виконання вправи;
в) перевірка (контроль);
г) виконання подібної, але складнішої вправи.
Основною формою вправи є багатокомпонентне завдання, що складається з психологічнооб’єднаних частин, наприклад:
а)  розв’язання похідної задачі;
б) складання оберненої задачі та її розв’язання;
в) складання аналогічної задачі за опорною схемою, формулою, рівнянням та її розв’язання;
г) складання задачі по елементах, спільних з похідною задачею;
д) розв’язання або складання задачі, узагальненої по параметрах до похідної задачі.
За технологією УДО сумісно і одночасно вивчаються взаємопов’язані питання програми.
Так з самих перших уроків в першому класі додавання і віднімання вивчаються одночасно.
3 + 4 = 7
4+ 3 = 7
7 – 4 = 3
7 – 3 = 4
Аналогічно вивчаються дії другого ступеню у другому класі.
2 ∙ 6 = 12
6 ∙ 2 = 12
12 : 6 = 2
12 : 2 = 6
Діти самостійно складають четвірки прикладів з даними числами і розв’язують їх.
а) 2, 7, 14            20, 7, 140
2 ∙ 7 = 14             20 ∙ 7 = 140
7 ∙ 2 = 14             7 ∙ 20 = 140
14 : 7 = 2             140 : 7 = 20
14 : 2 = 7             140 : 20 = 7

б)  2, 8, 16          20, 8, 160
 ∙ 16                ∙ 160
 ∙ 16                ∙ 160
           16 2                  8
          16 8                  20

Об’єднано вивчення питань, які мають логічний зв’язок між собою.
а) нумерація чисел в межах тисячі, дроблення та укрупнення іменованих чисел;
б) дії в межах 100 і відповідні дії з круглими десятками в межах 1000.
На підставі аналогії з додаванням одиниць і круглих десятків учні вчаться додавати і віднімати розрядні числа - круглі сотні
        6 + 3 = 9                              9 – 6 = 3
        60 + 30 = 90                      90 – 60 = 30
        600 + 300 = 900              900 – 600 = 300
Пам’ятка
Додавання і віднімання способом УДО.
1. Замінюю кожне число однаковими більш крупними розрядними одиницями.
2. Додаю/вiднiмаю числа розрядних одиниць.
3. Подаю результат в одиницях.

Наприклад, 700 – 300
1.     Замінюю кожне число сотнями: 7сот. – 3сот.
2.     Віднімаю числа сотень: 7сотю – 3 сот. = 4сот.
3.     Результат подаю в одиницях: 4сот. = 400
При вивченні множення і ділення розрядних чисел на одноцифрове число теж застосовую спосіб УДО.
80 : 8 = 8дес. : 8 = 1дес. = 10
800 : 8 = 8сот. : 8 = 1сот. = 100
20 ∙ 4 = 2дес. ∙ 4 = 8дес. = 80
200 ∙ 4 = 2сот. ∙ 4 = 8сот. = 800
в) дії з іменованими числами розглядаються в органічному зв’язку з діями над відлученими числами.
5 ∙ 7 = 35                   35 : 7 = 5
7 ∙ 5 = 35                   35 : 5 = 7
50 ∙ 7 = 350              350 : 7 = 50
                                    350 : 70 = 5
50к. ∙ 7 = 3грн.50к.
350см. : 50см. = 7раз
В методичній системі УДО застосовуються деформовані вправи – це система вправ, яка супроводжується підсвідомим контролем мислення.
8=2                                            3=6
6=9                                            7=2
В цих прикладах учні спочатку підбирають знак на основі порівняння, а потім знаходять відсутній компонент.
Допишіть пропущені числа
8 – 5 –  = 1
 – 7 + 1 = 4
9 +   6 = 3
Знайти пропущені знаки
 2 = 7                               60  3 = 20
 2 = 3                               60  3 = 180
20  8 = 58                          300  1 = 300
50  8 = 52                          300  1 = 301

No comments:

Post a Comment